تناقض از حرف تا عمل
بزرگراه یا تعریض جاده کاشان- ورکان
یکی از اساسی ترین نیاز های بشر حمل و نقل و جابجایی کالا و مسافر است که این نیاز از طریق ایجاد راهها امکان پذیر می گردد راه در فرهنگ مهندسی به عنوان وسیله ارتباطی بین دو مکان مختلف از طریق هوا ، زمین و دریا تعریف می شود .
قبل از اینکه بحث راه ارتباطی راوند – ورکان – موته را مورد بررسی قرار دهیم لازم است با بعضی از اصطلاحات تخصصی راه و ترابری آشنا شویم
انواع راههای زمینی بر اساس درجه اهمیت
الف- آزادراهها : راههایی هستند با مسیر رفت و برگشت مجزا و فاقد تقاطع همسطح که سرعت در آنها بالاست و در طراحی آن هر گونه عاملی که باعث ترافیک و کندی سرعت شود حذف می شود .
ب- بزرگراهها : از لحاظ ظاهری شبیه آزاد راهها هستند با این تفاوت که دارای تقاطع هم سطح نیز هستند و ورود و خروج در آنها با محدودیت نسبی انجام می گیرد .
ج- راههای اصلی : اکثراً بصورت دو طرفه و عرضی حدود 7 متر دارند .
د- راههای فرعی : عرض این راهها از 5 تا 5/6 متر است .
ه-راههای روستایی : ساخت این راهها نسبت به راههای دیگر کم هزینه تر است و دارای عرضی حدود 4 الی 5/5 متر است .
نکته : کلیه راههای به جز راههای روستایی درجه 3 دارای پوشش آسفالت هستند .
با توجه به تعاریف فوق در حال حاضر مسیر راوند ورکان جزء راههای فرعی درجه دو و در بعضی نقاط جزء راههای روستایی محسوب می شود .
در اینجا چند سؤال اساسی مطرح است :
1-آیا راهی که حدود 40 سال پیش ساخته شده است جوابگوی نیازهای منطقه می باشد ؟
2-آیا جاده فعلی با وجود مراکز صنعتی مهمی چون کارخانه سیمان کویر کاشان ، معادن سنگ ، کارخانه های متعدد گلابگیری ، کارگاههای سنگ بری و مرغداری ها، جوابگوی این ترافیک هست ؟
3-وجود پیچ و خم های متعدد ، نقاط کور فراوان ، گردنه های خطرناک و حادثه خیز ، پرتگاههای هولناک و قربانی شدن صدها نفر تاکنون در این مسیر ضرورت دو بانده شدن جاده را چند برابر نمی کند ؟
سؤال مهمی که هنوز پاسخ داده نشده این است که در دولت عدالت گستر دکتر احمدی نژاد و حتی دولتهای دیگر وقتی ریاست محترم جمهور در جمع مردم موضوعی را متعهد می گردند چرا مسئولین در جلسات بعدی تعهد را نادیده گرفته و تعبیر و تفسیرهای متناقض می نمایند ؟ همه مردم شاهد و گواهند که دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور محبوب در سفری که به شهرستان کاشان داشتند به وضوح فرمودند :
«دولت تصمیم خواهد گرفت بزرگراه کاشان ، مشهد اردهال ، ورکان و موته ان شاءالله عملیاتی شود »
در حالیکه ریاست محترم راه و ترابری شهرستان کاشان اظهار می دارند :
«مصوبه سفر ریاست محترم جمهور تعریض محور ورکان بوده است نه دوبانده شدن آن » بهشت پنهان شماره 4 – شهریور 87
اگر معنی بزرگراه تعریض جاده است پس چرا در مورد محور راوند مشهد اردهال اینگونه تفسیر نشده است و اگر بعد از سخنرانی طرح دیگری به تصویب رسیده است چرا اطلاع رسانی نشده تا دیگر مردم منتظر نباشند . البته این در عرف حکومت اسلامی پسندیده نیست که اعتبار مسئولین نزد مردم خدشه دار شود .
سؤال دیگری که مردم از مسئولین خصوصاً فرماندار محترم کاشان و بخشدار عزیز برزک دارند این است که چرا در جلسه هیئت دولت در اصفهان از حق مردم بخش برزک دفاع نشده است ؟
البته این بدان معنی نیست که زحمات اخیر اداره راه و ترابری کاشان در حذف پیچهای نابر و سعدآباد نادیده گرفته شود. چرا که این دو پروژه از اقدامات حیاتی در جهت بهبود وضعیت رفت و آمد مردم است .