نحوه گفتار پدران در زبان آموزی کودکان خردسال اثر عمیق دارد تحقیقات جدید نشان میدهد نقش پدران در روند زبانآموزی کودکان خردسال بسیار مهمتر از تصوّرات قبلی است. به گزارش سایت اینترنتی «نیوساینتبست»، «لین ورنون فیگانس» محقق دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا و همکارانش در مطالعهای جدید، 92 زوج دارای فرزندان خردسال را مورد مطالعه قرار دادند و این موضوع را بررسی کردند که پدر یا مادر به چه میزان با کودک خردسال سخن میگویند، از چه لغات و چه ساختارهای جملاتی استفاده میکنند و چه نوع سوالاتی از کودک میپرسند. نت?یج این مطالعه نشان داد کودکانی که در سن دو سالگی، پدرشان با استفاده از مجموعه لغات متنوعی با آنها سخن میگوید، در سن سه سالگی از مهارتهای گفتاری بالاتری برخور دارند و این در حالی است که به نظر میرسد گنجینه لغات مورد استفاده مادران بر زبان آموزی کودکان تأثیر کمتری دارد. نکته ی جالب این است که در مطالعه مشخص شد پدران بهطور معمول کمتر با کودکان سخن گفته و یا از آنها سوال میکنند که این امر نشان میدهد میزان صحبت کردن با کودکان در رشد تواناییهایی گفتاری آنها تأثیر زیادی نداشته و آنچه مهم است، مطالب گفته شد? به کودکان و نوع بیان این مطالب است. هر چند با توجه به نتایج این مطالعه به نظر میرسد تنوع واژگان مورد استفاده مادر تأثیر چندانی بر رشد تواناییهای زبانی کودک ندارد، اما از آنجا که اغلب مادران مورد مطالعه هنگام سخن گفتن با کودکان از لغات بسیار متنوعی استفاده میکردند، این فرضیه نیز قابل بررسی است که شاید در یادگیری لغات توسط کودکان یک محدودیّت و مرزی وجود دارد که اگر لغات مورد استفاده پدر و یا مادر از آن مرز فراتر برود، سودی برای کودک نخواهد داشت اما چنانچه کمتر از آن حد باشد، میتواند در امر یادگیری زبان ?ودکان تأثیر منفی داشته باشد
منبع:تبیان